separator

خودکارسازی فرایند چرخه وجه نقد

 در ابتدای این نشست، دکتر محمد مظاهری (مدیر عامل شرکت توسن تکنو) به اشاره به اینکه پول نقد آخرین سنگر بانکداری سنتی است، گفت: اگر رمزارز جای پول نقد را بگیرد، می‌توان گفت آخرین سنگر بانکداری سنتی فتح شده است؛ ولی معلوم نیست این اتفاق چقدر طول می‌کشد. پیش‌بینی بنده این است که این اتفاق ده سال به طور بیانجامد. 
وی در ادامه مراحل تکامل به سمت بانکداری دیجیتال را به پنج مرحله تقسیم کرد: مرحله فیزیکی، مرحله آنلاین، مرحله خدمات سلف ‌سرویس، مرحله ارتباط و مرحله دیجیتال کامل. او با اشاره به اینکه در حال حاضر در مرحله سوم قرار داریم، افزود: یکی از چالش‌هایی که مانع دیجیتالی شدن است، مراجعه مشتری به شعبه برای دریافت برخی خدمات می‌باشد؛‌ به‌گونه‌ای که ۱۰ درصد تراکنش‌های بانکی در داخل شعبه انجام می‌شود. 
مدیر عامل شرکت توسن تکنو افزود: بر اساس مطالعه شده در ۱۴ بانک مختلف، به طور متوسط ۲۶ درصد عملیات شعبه مربوط به انتقال وجه، ۲۰ درصد آن مربوط به تسهیلات، ۱۹ درصد مربوط به واریز، ۱۶ درصد مربوط به چک، ۱۵ درصد مربوط به برداشت و ۴ درصد نیز مربوط به سایر موارد است. لذا اگر خدمات بانک در زمینه چرخه وجه نقد از حالت نیمه‌خودکار خارج شود، بخشی از ظرفیت شعبه آزاد می‌شود. 
وی با اشاره به هزینه متوسط سالانه ۳۵۰۰ میلیارد تومانی برای مدیریت و انتقال وجوه نقد در دستگاه‌های خودپرداز، افزود: خودکارسازی فرایند چرخه وجه نقد مزایایی همچون کاهش هزینه‌ها، بهبود تجربه مشتری، افزایش امنیت و صرفه‌جویی در زمان به همراه خواهد داشت. طبق برآورد انجام شده در حال حاضر تنها یک درصد از دستگاه‌های خودپرداز در کشور دارای چرخه خودکار است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰، این رقم به هشت درصد یعنی ۱۲ هزار میلیارد تومان برسد که می‌تواند موجب صرفه‌جویی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی شود.
دکتر رضا صاحب‌الزمانی (رئیس هیئت مدیره شرکت سامانه هوشمند آبان) در ادامه این نشست، مقوله بانکداری مجازی (رویکردها، روش‌های بین‌المللی و نیازهای ایران) را مورد بحث قرار داد و با اشاره به لزوم دست‌یابی به راهکارهای کم‌هزینه برای ارائه خدمات گسترده‌تر گفت: اکثر بانک‌ها امکاناتی مانند بانکداری اینترنتی و همراه بانک را به مشتریان خود عرضه می‌کنند که اقدامی روبه‌جلو بوده، ولی به زودی دیگر کافی نیست. لذا آنچه برای ماندن در رقابت و توسعه خدمات ضروری است، امکان حضور مجازی در شعبه و بهبود تجربه کاربری مشتریان است تا بتوانند همه خدمات را در هر زمان و مکان دریافت کنند. 
وی با اشاره به اینکه طبق مطالعات تا سال ۲۰۲۰، حدود ۵۰ درصد از شعب بانک‌ها در جهان کاهش یافته و به شعب مجازی تبدیل می‌شوند، بیان کرد: طبق بررسی انجام شده، ضریب موفقیت فروش محصول جدید در شعبه بین ۷ تا ۱۴ درصد است، ولی به صورت مجازی این احتمال به ۶۶ درصد خواهد رسید. زیرا خدمات به صورت حرفه‌ای به مشتریان ارائه خواهد شد. 
او در ادامه افزود: بین تجربه کار با همراه بانک که ساده و در دسترس است ولی امکانات محاوره‌ای محدودی دارد و شعبه که ارتباط انسانی در آن آسان‌تر ولی پرهزینه است، فاصله‌ای وجود دارد که بانکداری مجازی امکان کاهش این فاصله را فراهم می‌سازد. 
دکتر صاحب‌الزمانی با تاکید بر اینکه لازم است مراکز تماس ما از حالت میز راهنما (Help Desk) به شعب مجازی تبدیل شوند، گفت: بانکداری مجازی امکاناتی از قبیل کنفرانس ویدئویی، مرکز تماس، بانکداری برخط، همراه بانک، مدیریت روابط مشتری (CRM)، کنفرانس تحت شبکه و جلسات برخط را فراهم می‌سازد. وی با برشمردن برخی مزایای بانکداری مجازی برای بانک‌ها و مشتریان، شعبه مجازی را راهی برای از بین بردن شکاف بین شعب سنتی و درگاه‌های دیجیتالی دانست.
در ادامه این نشست، رضا قربانی (سردبیر ماهنامه عصر تراکنش) موضوع اکوسیستم بلاک‌چین در ایران را مورد بررسی قرار داد و ضمن اشاره به برخی ویژگی‌های زنجیره بلوک (بلاک‌چین) همچون تقسیم‌بندی، جذابیت، قدرت نفوذ، نوآوری توزیع شده و روابط گفت: زنجیره بلوک یک روایت قوی دارد، زیرا تخیل ما را به کار می‌اندازد. 
سردبیر ماهنامه عصر تراکنش با اشاره به اینکه در صنایع مالی چهار زیرساخت حقوقی، فناوری، امنیت و برند لازم است، افزود: در فضای زنجیره بلوک بیشتر در حوزه برند صحبت می‌شود، ولی به حوزه‌های دیگر توجه کافی نمی‌شود. وی با برشمردن برخی مزایای زنجیره بلوک، حذف واسطه‌ها را مهم‌ترین مزیت آن دانست و مواردی همچون: پردازش سنگین‌تر برای یک کار یکسان، حذف اختیارات انسانی، کارایی پایین و گران ‌بودن را به عنوان مهم‌ترین معایب آن برشمرد که فعالان این عرصه به خاطر حذف واسطه‌ها آنها را پذیرفته‌اند.
قربانی اکوسیستم زنجیره بلوک در ایران را به سه حوزه خرید و فروش، استخراج (ماینینگ) و تحقیق و توسعه تقسیم کرد و بیان داشت: در حوزه خرید و فروش، پیش‌نویس طرح بانک مرکزی در رابطه با الزامات و ضوابط حوزه رمزارزها آماده شده است. در حوزه استخراج نیز، پیش‌نویس طرح دولت در رابطه با مقررات‌گذاری فناوری زنجیره بلوک و رمزارزها تهیه شده است. ولی در حوزه تحقیق و توسعه، کار جامعی انجام نشده است. او با اشاره به هزینه‌های بالای زنجیره بلوک در مواردی همچون مصرف انرژی گفت: نباید تنها به مزایای زنجیره بلوک توجه شود، بلکه باید چالش‌ها و معایب آن نیز شناسایی و با نگاه درست در این حوزه فعالیت شود. 
در پایان این نشست احمد طالبی (معاون مرکز مدیریت راهبردی افتا) موضوع هم‌افزایی جمعی برای مقابله با حوادث سایبری را مورد توجه قرار داد و افزود: لازم است نگاه جزیره‌ای به امنیت سیستم‌ها و مقابله با حوادث سایبری در سازمان‌ها تغییر یابد و به سمت هم‌افزایی حرکت شود. او با اشاره به لزوم بیان درست حوادث و انجام اشتراک‌گذاری و هم‌افزایی در زمینه حوادث سایبری به صورت مدیریت شده، افزود: لازم است استانداردهای لازم تدوین شود و زبان مشترک برای تعریف حوادث و پروتکل ارتباطی ایجاد گردد و نیز دستورالعمل‌های مناسب برای الزام و سازماندهی تهیه شود. او در پایان به تجربه ایران در این زمینه اشاره کرد و تدوین بسته MILE و برخی دستورالعمل‌های هماهنگی سازمان‌ها برای مقابله با حوادث سایبری را از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه ذکر کرد.