separator

لزوم تغییر مدل کسب‌وکار بانک‌ها

 کارگاه آموزشی « ابزارهای تحول دیجیتال» در اولین روز هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با ارائه پروفسور کارستن بارچ، معاون مدرسه اقتصاد مونیخ برگزار شد. او در این کارگاه به توضیح این نکته پرداخت که تحول دیجیتال منتظر بانکها نمی ماند و بانک ها باید مدل کسب و کار، درآمد و خدمات خود را مجددا مورد بازبینی قرار دهند.
وی سیر تحول بانکداری از بانکداری سنتی تا بانکداری نسل 4 را مورد بررسی قرار داد و ابزارهای مورد نیاز در تحول بانکداری دیجیتال نسل X.0 را نیز ارایه کرد. 
معاون مدرسه اقتصاد مونیخ مدل تحول 4D را نیز معرفی نموده و در این خصوص افزود: برای رسیدن به تحول در بانکداری باید  چهار فاز حذف واسطه‌گری (disintermediation)، اختلال (disruption)، تبعیض (discrimination)، و دیجیتال‌سازی (digitalization) را پشت سر گذاشت.
وی گفت: بانکداری بدون شعبه مانند N26 در اروپا و قلمرو تحول در آینده منتظر تحول در بانک ها نمی‌مانند. بانک‌ها باید مدل کسب‌وکار خود را مورد بازبینی قرار دهند و به سایر موارد نظیر سرگرمی، خرید (فروشگاه‌های اینترنتی) و صنایع مختلف توجه کنند و در آنها از خدمات و فناوری های دیجیتال بهره گیرند. استارت آپ‌ها به‌عنوان یکی از جدیدترین تکنولوژی‌ها نیازی به انجام تمام زنجیره ارزش بانک‌ها نداشته، بلکه یک یا چند خدمت بانکی را  به شکل بهینه انجام می‌دهند.
بارچ در ادامه جهت تکمیل سخنان خود در مورد استارت‌آپ ها گفت: وقتی استارت‌آپ‌ها رشد کنند، تمامی زنجیره ارزش یک بانک توسط مجموعه‌ای از استارت‌آپ‌ها، فین تک ها و رقبای کوچک‌تر، بهتر از بانک‌ها انجام خواهد شد. فین‌تک‌ها همیشه می‌توانند در کار خودشان بهتر از بانک‌ها عمل کنند، پس چرا بانکی نداشته باشیم که فروش دیجیتال خودش را روی flexbox انجام دهد؟ تمام مدیریت ثروت و پرداخت‌ها  می‌تواند توسط شرکت های فین تک انجام شود.
 معاون مدرسه اقتصادی مونیخ در خصوص جایگاه آینده بانک‌ها گفت: پلتفورمی که از تمامی این رقبا و ابزارها استفاده می کنند و مرکز مراجعه مشتری بوده و اکوسیستمی را تشکیل خواهند داد که خدمات مالی و غیرمالی را ارایه می دهند.