منوی سايت
ورود اعضا
نام کاربری
کلمه عبور
بازيابی کلمه عبور  | عضويت
تاريخ:بيستم و دوم دی 1394 ساعت 16:50   |   کد : 155
برگزاری نشست تخصصی
برگزاری نشست تخصصی
 در عصر روز دوم همایش، نشستی با حضور دکتر عباس معمارنژاد، دکتر حمید قنبری، دکتر مهران محرمیان معلم و محمد فرجود برگزار شد. ریاست این نشست را دکتر احمدرضا جلالی نائینی برعهده داشت.

 در عصر روز دوم همایش، نشستی با حضور دکتر عباس معمارنژاد (عضو هیات مدیره بانک صنعت و معدن)، دکتر حمید قنبری (مدیر اداره بررسی‌های حقوقی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران)، دکتر مهران محرمیان معلم (معاون شبکه شرکت خدمات انفورماتیک)، محمد فرجود (مدیرکل کسب وکار سازمانی ایرانسل) برگزار شد. ریاست این نشست را دکتر سید احمدرضا جلالی نائینی (مدیر گروه پول و ارز پژوهشکده پولی و بانکی) برعهده داشت.

در آغاز این نشست، دکتر معماری‌نژاد سخنرانی خود را با موضوع «آینده فضای کسب و کار بانکی» ایراد کرد. او گفت: «خدمات بانکداری الکترونیک در عرصه بین‌المللی طی دهه گذشته به‌طور چشمگیری دستخوش تغییر و تحول گشته است. برای مثال در ایالات متحده تا پایان سال ۲۰۱۴ معادل ۴۵۰ میلیون مشترک بانکداری تلفن همراه در عرصه نظام مالی بین‌المللی شناسایی شده‌اند».

عضو هیات مدیره بانک صنعت و معدن اظهار داشت: «اقدامات اساسی جهت بهبود صنعت بانکداری متمرکز در سه حوزه اصلی دیجیتال‌سازی فرآیندهای بانکی (مبادلات، انتقالات، تسویه و ذخیره‌سازی)، ساده‌سازی فعالیت‌ها و مکانیزم بهره‌برداری از خدمات و نیز توسعه روش‌های تحلیل و پردازش اطلاعات گسترده می‌باشد. در این راستا، سازگاری میان نیازهای مشتریان و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بانکداری متمرکز در بخش‌های مختلف بانکداری تجاری، توسعه‌ای و خرده‌فروشی از دیگر الزامات راهبردی توسعه بانکداری متمرکز بوده که در نظام بانکی ایران با چالش‌‌های مختلفی مواجه می‌باشد».

معماری‌نژاد روند متقاضیان خدمات بانکی متکی بر شعب، تلفن و حتی ATM را نزولی و در مقابل خدمات برخط و بانکداری تلفن همراه را فزاینده دانست که بطور همزمان متاثر از بهبود فضای اقتصاد کلان، ارتقاء ظرفیت‌های قانونی و مقرراتی و نیز رشد و تنوع تمایلات مشتریان می‌باشد. در چنین شرایطی، رقبای خدمات شبکه بانکی در قالب کیف پول شرکت‌های عرضه‌کننده کالاها و خدمات، کیف پول خرد توسط شرکت‌های حمل‌ونقل، رستوران‌ها و هتل‌ها و نیز نقل و انتقال وجوه میان اشخاص در شبکه‌های اجتماعی افزایش می‌یابند.

در ادامه دکتر حمید قنبری سخنرانی خود را در زمینه «ارتباطات حقوقی و قراردادها بویژه در فضای نوین بین‌المللی» ارائه کرد. او ضمن بررسی برخی سوالات ریشه‌ای مربوط به مباحث حقوقی بانکداری الکترونیکی با تحلیل ابعاد حقوقی گفت: «قراردادهای بانکداری الکترونیک دارای هویت مستقل حقوقی از سایر قراردادهای حقوقی نیستند بلکه برخی این قراردادها دارای تفاوت‌هایی در زمینه نحوه تعیین زمان انعقاد، مکان انعقاد و تشخیص هویت با سایر قراردادها می‌باشند».

مدیر اداره بررسی‌های حقوقی بانک مرکزی در ادامه قراردادهای بانکداری الکترونیک را از منظر حقوق عمومی وخصوصی بررسی کرد و این قراردادها را عرصه تلاقی حقوق خصوصی و عمومی دانست. او همچنین عنوان کرد که بانک مرکزی در کنار نقش‌ راهبری و نظارتی، در کمیته حل اختلافات نقش پررنگی دارد. حمید قنبری در ادامه به تحلیل معتبر بودن برخی اصول حقوقی و جزئیات قراردادی، درحوزه قراردادهای بانکداری الکترونیک پرداخت و گفت برخی از اصول و ابعاد قراردادی عبارتند از الحاقی بودن، ضرورت اثبات دعوا، شروط ضمنی، محرمانه بودن اطلاعات برای مقامهای ناظر.

پس از آن دکتر مهران محرمیان معلم سخنرانی خود را با عنوان «فضای جدید بازی سازمان تنظیم مقررات ارتباطی و رادیویی و نقش آن در بانکداری باز»  ارائه کرد. او در ابتدا به مرور برخی روندها و مشاهدات آماری از تحولات حوزه بانکداری الکترونیکی پرداخت. محرمیان به عنوان نمونه به بررسی مشتریان حوزه بانکداری الکترونیکی پرداخت و استفاده از فن‌آوری‌های روز و موبایل محور شدن تقاضاها را از جمله ویژگی‌های عرصه جدید بانکداری الکترونیک دانست. او بر این مبنا نتیجه گرفت که فعالان اقتصادی این حیطه نیز باید تحولات جدی‌ای را دنبال کنند. معاون شبکه شرکت خدمات انفورماتیک عنوان کرد در این شرایط ترکیب درآمدی شرکت‌های ارائه کننده خدمات ارتباطی نیز تحولات زیادی را تجربه کرده است. به طوری که امروزه انتظار می‌رود درآمد حاصل از مکالمات در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۵ درصد درآمدهای نظیر خود در سال ۲۰۱۳ برسد. محرمیان این تغییرات را به معنای منسوخ شدن کسب و کار شرکت‌های ارائه کننده خدمات ارتباطی ندانست بلکه این تغییرات را به عنوان معیاری از ضرورت‌ تحول کسب و کار این شرکت‌ها تفسیر کرد.

 محرمیان در همین راستا به برخی تغییرات کسب و کار شرکت‌های ارائه کننده خدمات ارتباطی در دنیا اشاره کرد. او نهایتا به تغییرات فضای مجوزهای جدید سازمان تنظیم مقررات را فرصتی برای همکاری فعالان اقتصادی این حوزه دانست و اذعان کرد این زمینه ایجاد شده تا فعالان اقتصادی این حوزه با همکاری بیشتر با تحول کسب و کار خود شکوفایی آینده کسب و کار خود را نیز تضمین کنند.

در ادامه این نشست مدیرکل کسب وکار سازمانی ایرانسل سخنرانی خود را با عنوان «اپراتورهای تلفن همراه و خدمات بانکداری الکترونیک» ارائه کرد. محمد فرجود در ابتدا ضمن مرور برخی روندهای استفاده از موبایل و اینترنت در اقتصاد، چهار دلیل عمده را به عنوان ضرورت همکاری بیشتر بین بانک‌ها و اپراتورهای تلفن همراه در دنیا بیان کرد. این چهار دلیل عبارتند از: افزایش کاربران اینترنت در دنیا از ۳۵۰ میلیون نفر به بیش  از ۲ میلیارد نفر، افزایش تعداد تلفن همراه از ۷۵۰ میلیون به ۶ میلیارد دستگاه، دسترسی بیش از ۲ میلیارد نفر به گوشی همراه و افزایش هزینه در فناوری اطلاعات در جهان (۲٫۱تریلیون دلار در سال ۲۰۱۴). مدیرکل کسب وکار سازمانی در ادامه برخی از خدمات ایرانسل را در حوزه بانکداری الکترونیک ارائه کرد. برخی از این خدمات عبارتند از ایرانسل بسترهای امن انتقال داده، خدمات ماشین به ماشین، سرویس‌های بانکداری و پرداخت همراه ایرانسل، بانکداری و پرداخت همراه بر بستر  USSD و Secure USSD - STK، فناوری امضای دیجیتال.

 

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان