ورود کاربر
ایمیل
کلمه عبور
کلمه عبور را فراموش کرده ام  |
 
تاريخ : ششم بهمن 1393 ساعت 18:42   |   کد : 331

با برگزاری نشستی علمی
مقالات برگزیده ارائه شدند
نشست مربوط به «ارائه مقالات فراخوان » با حضور نویسندگان این مقالات برگزار شد. ریاست این نشست را دکتر زهرا خشنود عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی عهده دار بود.

به گزارش دبیرخانه، در این نشست تخصصی ، چهار مقاله علمی توسط محمدرضا جمالی (از شرکت نبض افزار رایان اندیش)، امید مرعشی پور(تحلیلگر سامانه های بانک مرکزی  جمهوری اسلامی ایران)، خانم محبوبه السادات میر وکیلی(كارشناسي ارشد دانشگاه علم و صنعت) و محمدامین صادق زاده(کارشناس ارشد اقتصاد) ارائه شد. ریاست این نشست بر عهده دکتر زهرا خوشنود(عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی) بود.

محمدرضا جمالی در مقاله نخست با موضوع «ارزیابی روش جریمه و پاداش بانک مرکزی برای تراکنش‌های ناموفق صادرکنندگی کشور» به بررسی چارچوب کنونی پاداش و جریمه شبکه بانکداری الکترونیکی شتاب پرداخت. او در این مقاله بر اهمیت مبحث مکانیزم مناسب جریمه و پاداش در طراحی سیستم‌های توزیع شده و تئوری طراحی سازمان‌ها تأکید کرد. طراحی مناسب جریمه و پاداش را نیز یکی از عوامل موثر در رساندن طراحان سیستم‌ها و سازمان‌ها به اهداف مورد نظر خود در محیط‌های چند عامله و چند بازیگری برشمرده شد. نویسنده مقاله همچنین اعلام کرد: «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با توجه به تعداد بالای بانک‌ها و معماری شبکه بانکداری الکترونیک در کشور، مکانیزم جریمه و پاداش را بر مبنای درصد خطای صادرکننده هر بانک از نقطه دید سوییچ شتاب تعیین کرده است».
او ادامه داد: «در حال حاضر سطح بلوغ شبکه از حدود ۵ تراکنش یک خطا در ابتدای راه اندازی شبکه شتاب به حدود ۳۳ تراکنش یک تراکنش خطا در اسفندماه ۹۲ رسیده
از نقطه دید سوییچ های پذیرنده رسیده است. برای سرعت بخشیدن به رشد کیفی شبکه به حد ۱۶۰ تراکنش یک تراکنش خطا و سطح بلوغ ۴سیگما از نقطه دید کاربر نهایی مکانیزم کنونی جوابگو نیست و تحلیل‌های میدانی نیز نشان می‌دهد که نرخ رشد کیفی شبکه کاهش یافته است».
در این مقاله مکانیزم موجود از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت و با ارائه معایب و مشکلات این روش مبتنی بر تحلیل‌های میدانی و دلایل علمی، بر ضرورت تکامل روش جریمه و پاداش توسط سیاست گذار و هماهنگ کننده تاکید شده
 ا

در بخش دوم نشست، امید مرعشی‌پور به ارائه مقاله‌ای تحت عنوان «ارایه چارچوب حاکمیت داده‌های بزرگ توانمندساز مدیریت جریان دانش؛مطالعه موردی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» پرداخت. او در این مقاله بیان کرد با افزایش روز افزون داده‌های تولید شده در مقیاس بی سابقه توسط سیستم‌های مبتنی بر اینترنت، داده‌های بزرگ موجب پدید آمدن یک حوزه پژوهشی ابداعی جدید، تحت عنوان «علم داده های بزرگ» شده است. هسته اصلی علم داده‌های بزرگ، استخراج دانش از داده‌ها به عنوان زیر بنایی برای سرویس‌های  هوشمند و سیستم‌های تصمیم‌گیری است. نویسنده این مقاله دستاورد پژوهش را ارائه چارچوب پیشنهادی حاکمیت داده های بزرگ در بانک مرکزی با سه بعد نوع داده های بزرگ ، حاکمیت مدیریت دانش و فرآیندهای صنعت بانکداری معرفی کرد.

در بخش سوم این نشست، مقاله‌ای با عنوان «بررسی نقش خدمات پرداخت همراه در ایجاد مزیت رقابتی برای بانک‌ها» توسط محبوبه‌ سادات میر‌وکیلی ارائه شد. او در این مقاله بیان داشت بانک‌ها به دلیل فضای رقابتی موجود در صنعت بانکداری، باید با بهره‌برداری از ابزارها و شیوه‌های مختلف برای توسعه بازار، روش‌ها و استراتژی‌های متمایزی را نسبت به رقبایشان در زمینه ارائه خدمات به مشتریان اتخاذ کنند. او در ادامه گفت از آنجایی که ارائه خدمات پرداخت همراه در کشور ما چندی است بسیار مورد توجه بانک‌ها، موسسات مالی، اپراتورهای تلفن همراه و سایر بازیگران این حوزه واقع شده، در این مقاله میزان اثرگذاری و ارائه اینگونه خدمات برای دستیابی به مزیت رقابتی مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت نیز این نتیجه به دست آمده که بر اساس تجزیه وتحلیل داده‌ها حوزه خدمات پرداخت همراه، بر روی تعدادی از فاکتورهای بحرانی موفقیت بانک‌ها اثرگذار است و ارزشمندی‌هایی را نیز برای بانک‌ها به ارمغان می‌آورد اما از آن‌جایی که در حال حاضر این خدمات در شبکه بانکی منحصر به فرد نیست  و قابل تقلید و کپی‌برداری است، نمی‌تواند به عنوان یک مزیت رقابتی برای بانک‌ها منظور شد.

در بخش پایانی نشست،  محمدامین صادق‌زاده مقاله‌ای با عنوان «نقش اپراتورهای مجازی تلفن همراه در بانکداری موبایل» ارائه کرد. او در این مقاله بیان کرد اپراتورهای مجازی تلفن همراه نسل جدیدی از اپراتورهای تلفن همراه هستند که از بستر زیرساختی اپراتورهای اصلی استفاده کرده و انواع خدمات تلفن همراه را به مانند یک اپراتور کامل به مشتریان ارائه می‌دهد. او همچنین خبر داد: «تأسیس اپراتورهای مجازی تلفن همراه در تمام دنیا به دلیل کارکردها و صرفه‌های اقتصادی آن رو به افزایش است و یکی از مهمترین کارکردهای این نوع اپراتورها در حوزه خدمات پولی و مالی و بویژه بانکداری موبایل است». نویسنده این مقاله در نتیجه آورده است تبدیل رابطه غیرمستقیم بانک با مشتریان خود در حوزه بانکداری موبایل به رابطه ای مستقیم و انعطاف‌پذیر از طریق تاسیس اپراتور مجازی تلفن همراه ، مزایا و منافع بسیاری برای بانک و حتی مشتریان به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، تقویت رابطه بانک و مشتری نیز می‌تواند در جهت جذب مشتریان جدید و درآمدزایی بیشتر بانک، مفید واقع شود. از سوی دیگر مشتریان نیز علاوه بر بهره مندی از خدمات ارزان‌تر تلفن همراه، خدمات مالی متنوع‌تر و با امنیت بالاتری در قالب بانکداری موبایل دریافت خواهند کرد. بنابراین با گسترش روز افزون تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها، نقش بانکداری موبایل در صنعت بانکداری بسیار پر رنگ‌تر خواهد شد که در این بین تاسیس یک اپراتور مجازی تلفن همراه می‌تواند نقش اثرگذاری ایفا کند. 
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 



Powered by AtenaHamayesh