ورود کاربر
ایمیل
کلمه عبور
کلمه عبور را فراموش کرده ام  |
 
تاريخ : ششم بهمن 1393 ساعت 18:37   |   کد : 330

گزارش دومین نشست مدیران عامل بانک‌ها و مقامات ارشد
بانک‌ها و چالش‌های الکترونیک
دکتر حمید رضا نیکوفر قائم مقام مدیرعامل شرکت همراه اول، دکتر محمد هاشم بت‌شکن مدیر عامل بانک مسکن و محمود سلماسی‌زاده معاون پژوهشکده الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف در نشستی تخصصی از مجموعه نشست‌های روز اول چهارمین همایش بانکداری الکترونیک حضور داشتند.
 نوآوری در پرداخت خرد

در این نشست تخصصی دکتر حمیدرضا نیکوفر قائم مقام مدیرعامل شرکت همراه اول با بیان سابقه همکاری طولانی بانک‌ها و شرکت‌ مخابرات در کشور، به برخی از خدمات متقابل این دو نهاد مهم در عرصه نظام پرداخت اشاره کرد. او در ادامه گفت: «به واسطه پیشرفت‌های اخیر در حوزه فناوری، رابطه همکاری بانک‌ها و شرکت مخابرات وارد عرصه جدیدی شده است. ظهور سرویس‌های 3G و 4G، فراگیر شدن پوشش تلفن همراه در کشور، پیشرفته شدن ابزارهای موبایل در دست اشخاص و رشد چشمگیر تراکنش‌های همراه از مهمترین مؤلفه‌های فضای جدید شکل گرفته در رابطه میان بانک‌ها و شرکت مخابرات به شمار می‌روند».

او در پایان عدم آمادگی زیرساخت‌های قانونی و حقوقی برای ارتقای سرویس‌ها را مهمترین مانع پیشرفت و توسعه این رابطه دانست و استفاده حداکثری از پتانسیل‌های ایجاد شده در بانک‌ها و اپراتورهای تلفن همراه را منوط به تجدید نظر در مقررات و رفع موانع غیرضروری در حوزه رگولاتوری معرفی کرد.

هم‌سوسازی فناوری و بانکداری

دکتر هاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن با موضوع «هم‌راستایی راهبرد فناوری اطلاعات با ماموریت بانک» در این سخنرانی حضور داشت.

او در این نشست به هم‌راستایی و هم‌راستاسازی فناوری اطلاعات با ماموریت بانک پرداخت و گفت: « این مسئله، دغدغه اکثر بانک‌های توسعه‌ای از جمله بانک مسکن بوده است. زیرساخت فناوری اطلاعات، سیستم‌های اطلاعاتی متشکل از سه محور اصلی سخت‌افزار، نرم‌افزار و فکرافزار است که بر اساس ساختار فیزیکی، عملیات و وظایف در بانک‌ها تعریف می‌شود. در حال حاضر نقش فناوری اطلاعات از ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۵ برای اتوماسیون وظیفه بهبود کارکردها را دارد. از ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵ نقش بازبینی فرآیندها و اصلاح فرآیندهای کاری را دارد و از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ نقش تبدیل برای سیستم‌های کارکردی مثل سیستم مدیریت منابع سازمان  را دارد و از ۲۰۰۰ تا اکنون تبدیل به یک کسب و کار شده است».

دکتر بت شکن در ادامه گفت: «سبک مدیریتی، بودجه، اندازه سازمان، وسعت جغرافیایی و نوع سازمان از جمله عواملی است که بر انتخاب نوع سیستم فناوری اطلاعات موثر است. برای انطباق خدمات فناوری اطلاعات با نیازمندی‌های تجاری باید هم‌راستایی فناوری اطلاعات با سیاست‌های بلند و کوتاه‌مدت بانک ایجاد شود».

چالش‌های رایانش ابری

در این نشست دکتر محمود سلماسی‌زاده معاون پژوهشکده الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف با موضوع «چالش‌های مدیریت کلیدهای رمزنگاری در رایانش ابری» سخنرانی داشت.

دکتر سلماسی‌زاده در این‌باره گفت: «آغاز مفهوم رایانش ابری با پیدایش ابررایانه‌ها جهت ابزاری برای رایانش‌های گسترده آینده بوده است. رایانش ابری مدلی ساده  است که امکان دسترسی راحت و تقاضا محور به مجموعه‌ای از منابع محاسباتی قابل پیکره‌بندی مشترک نظیر سرورها، برنامه‌های کاربردی، سرویس‌ها و ... را از طریق شبکه فراهم می‌کند».

او در ادامه گفت: «مدیریت این منابع به‌عهده کارگزار بوده و ابر‌گیرنده می‌تواند به سادگی منابع را درخواست و یا آزاد نماید. رایانش ابری برای ابرگیرنده بدلیل چابکی،هزینه کم، امکان دسترسی به منابع پردازشی از طریق شبکه با هر نوع وسیله ای، بی نیاز از نگهداری، استفاده از منابع توسط ابرگیرهای متعدد، قابلیت اطمینان و قابلیت توسعه مورد تایید است».

سلماسی زاده در پایان تاکید کرد: «رایانش ابری به‌دلیل تمرکز کمتر بر زیرساخت فناوری اطلاعات، تمرکز بیشتر بر مدل کسب و کار و ارایه سریع محصول به بازار در حال حاضر مورد توجه قرار گرفته است». 
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 



Powered by AtenaHamayesh