ورود کاربر
ایمیل
کلمه عبور
کلمه عبور را فراموش کرده ام  |
 
تاريخ : ششم بهمن 1393 ساعت 18:00   |   کد : 328

گزارش نشست مدیران عامل بانک‌ها و مقامات ارشد بانکی:
ملاحظات فنی و زیرساختی در بانکداری الکترونیک
در اولین روز برگزاری چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت نشستی با حضور محمد ابراهیم مقدم مدیر عامل بانک تجارت، دکتر سید مهدی حسینی از بانک سپه، دکتر احمد مجتهد نائب رئیس هیات مدیره بانک سامان و امید ترابی مدیر عامل شرکتIDCORP  مالزی برگزار شد.

مدیرعامل بانک تجارت: ایران تا ۱۴۰۴ باید به کشوری توسعه یافته تبدیل شود

محمدابراهیم مقدم در زمینه الزامات زیرساختی و ملاحظات نهادی بانکداری الکترونیک، سه مورد فنی و ارتباطی، حقوقی و فرهنگی و اجتماعی را به عنوان زیرساخت‌های اساسی بانکداری الکترونیک برشمرد. او گفت: «در بخش فنی و ارتباطی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم ولی در بخش حقوقی نیاز داریم که پیوست‌های حقوقی را تدوین و ضمیمه آیین‌نامه‌ها کنیم».

مقدم با اشاره به این نکته که اسناد بالادستی بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات تاکید کرده‌اند ادامه داد: «مطابق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام، ایران باید تا سال ۱۴۰۴ به کشوری توسعه یافته با مقام اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه خاورمیانه تبدیل شود. ضریب نفوذ موبایل، یک شاخص معتبر برای تامین زیرساخت است که در  این زمینه کشور ما پیشرفت خوبی داشته است».

مدیرعامل بانک تجارت گفت: «از جمله زمینه‌های مناسب موبایل می‌توان به مطابقت با روند مؤثر در آینده بانکداری الکترونیک، ضریب صددرصدی نفوذ تلفن همراه، ضریب افزایش لحظه به لحظه تلفن‌های هوشمند در میان مردم، ورود نسل سوم و چهارم مخابرات، رویکرد مناسب دولت یازدهم به ICT و ایجاد زمینه توسعه اشاره داشت».

او از جمله اقدامات لازم برای زایندگی فرهنگی را توسعه و تحقیق، انتقال دانش، بومی سازی دانش، حمایت از ایده‌ها و خلاقیت‌ها، حمایت از متخصصان و صاحب‌نظران ، ارتقا دانش و آگاهی از طریق رسانه‌های مختلف مثل صدا و سیما، نشریات، همایش‌های عمومی و تخصصی،آموزش آخرین دستاوردها در سه لایه مدیران، کارکنان و مشتریان، تبادل تجربیات میان  ایران و سایر کشورهای پیشرو از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها، تورهای علمی و ... معرفی کرد.

دکتر سیدمهدی حسینی : مزیت رقابتی از عوامل موفقیت هر بانک است

دکتر سید مهدی حسینی کارشناس بانک سپه بیان کرد: «که رویکرد مزیت رقابتی ناپایدار مهمترین عامل تداوم فعالیت و کسب جایگاه رقابتی مطلوب جایگزین باورهای پیشین سازمان‌ها در خصوص کسب مزیت رقابتی پایدار شده است».

او رویكرد «مزیت رقابتی ناپایدار» را مهم‌ترین عامل تداوم فعالیت و كسب جایگاه رقابتی مطلوب دانست و آن را موجب شكل‌گیری مفهوم جدیدی در حوزه كسب‌وكار با صفت چابكی عنوان کرد. او بیان داشت: مزیت رقابتی عاملی است که در یک محیط رقابتی، سازمان را به سازمانی بسیار موفق‌تر از سایر رقبای خود تبدیل می‌کند. بنابراین برای دستیابی به این مزیت، توجه به تهدیدات و فرصت‌های محیط بیرونی و نقاط قوت و ضعف داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است. در خصوص مزیت رقابتی ناپایدار باید بیان داشت که  در این رویکرد برای برنده‌شدن در محیطی بی‌ثبات و غیرقطعی، چگونگی بهره‌برداری از موفقیت‌های كوتاه‌مدت و گذرا به‌‌صورت سریع و قطعی توصیه می‌شود. مزیت رقابتی ناپایدار به منظور ارزش آفرینی مستمر و پیوسته  حول دو ‌محور نوآوری و تغییر سازمانی بنا نهاده شده است.

دکتر احمد مجتهد: اعتبار سنجی از الزامات نظام بانکی است

دکتر احمد مجتهد که درباره اعتبارسنجی و مزایای آن توضیح می‌داد گفت:«کاهش مطالبات غیرجاری، افزایش سودآوری وکاهش ریسک از جمله مهم‌ترین مزایای اعتبارسنجی است که انتظار می رود با استقرار کامل اعتبارسنجی در نظام بانکی محقق شود».

عضو هیئت مدیره بانک سامان پس از اشاره مختصری به تاریخچه اعتبارسنجی در ایران، دو عامل فقدان سامانه یکپارچه سوابق افراد و فقدان داده‌های صحیح ، کافی و در دسترس را به عنوان موانع مهم توسعه اعتبارسنجی معرفی کرد. او سپس به مراحل اعتبارسنجی اشاره کرده و آن را در قالب گام‌هایی چون شناخت سازمان و کسب وکار آن، بررسی داده‌های موجود از مشتریان سازمان، انتخاب و طراحی مدل مناسب برای توسعه کارت امتیازی اعتباری، ارزیابی قدرت مدل، پایش مدل و طراحی گزارش‌های تحلیلی طبقه بندی کرد.

دکتر مجتهد در ادامه به برخی معیارهای اعتبارسنجی مورد استفاده در دو موسسه مشهور استاندارد اند پورز و مودیز در دو دسته ریسک‌های مالی و ریسک‌های تجاری اشاره کرد و پس از آن بعضی متغیرهای موثر در امتیاز اعتباری اشخاص حقیقی و حقوقی را معرفی کرد. 

امید ترابی: رسانه‌های جمعی نقش ویژه‌ای در تامین مالی انبوه ایفا می‌کنند

امید ترابی، تامین مالی انبوه را این‌گونه تعریف کرد: «جذب سرمایه مردمی یا تامین مالی انبوه، اجتماعی جهت حمایت جمعی افرادی مختلف از یک جامعه، معمولا جامعه کاربران اینترنت و پرداخت بخشی از سرمایه مورد نیاز جهت آغاز یک پروژه توسط افراد یا سازمان برگزار کننده است».

او گفت: «جذب سرمایه مردمی جهت حمایت از طیف‌های مختلف فعالیت‌ها از جمله امداد رسانی به حادثه‌دیدگان، روزنامه‌نگاری، شهروندی،‌ حمایت هنرمندان از سمت طرفداران، کمپین‌های سیاسی، بودجه راه اندازی استارت آپ، تولید آثار بصری، توسعه نرم افزار آزاد، توسعه اختراعات، تحقیقات علمی و پروژه‌های شهری انجام می‌شود».

مدیر عامل شرکت IDCORP مالزی، پس از ارایه تاریخچه کوتاهی از تامین مالی انبوه در دنیا، به نقش اینترنت و رسانه‌های جمعی در تامین مالی انبوه اشاره کرد و به ارایه آمارهایی در این زمینه پرداخت. ترابی انواع تامین مالی انبوه را چنین برشمرد: «تامین مالی انبوه نقدینگی، تامین مالی انبوه جزیره‌ای، تامین مالی انبوه بدهی و وام‌دهی اجتماعی یا هدیه».

او پس از اشاره به نقش خرد جمعی در تامین مالی انبوه و برشمردن مزایا و معایب تامین مالی انبوه، در پایان تجارب چند شرکت موفق در این زمینه را معرفی کرد. 

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 



Powered by AtenaHamayesh