ورود کاربر
ایمیل
کلمه عبور
کلمه عبور را فراموش کرده ام  |
 
تاريخ : ششم بهمن 1393 ساعت 11:58   |   کد : 321

در نشست «دورنمای صنعت مالی ایران» عنوان شد:
لزوم ارائه موثر خدمات مالی به اقتصاد و جامعه
 «به رسمیت شناخته ‌شدن صنعت  خدمات مالی در ایران منوط به ارائه کارا و موثر خدمات مالی به اقتصاد و اقشار مختلف جامعه است»

اسد جفری، صاحب‌نظر حوزه پولی و بانکی به عنوان یکی از سخنرانان کلیدی چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در رابطه با موضوع «دورنمای صنعت مالی ایران» سخنرانی کرد.

او با اشاره به ثبات مالی بخش بانکی، دسترسی به خدمات مالی، گزارش‌دهی بر طبق استانداردهای بین المللی به لزوم توجه به آنها در صنعت خدمات مالی در ایران تأکید کرد. او همزمان با برشمردن علل اهمیت تدوین چشم‌انداز صنعت خدمات مالی در ایران گفت:«به رسمیت شناخته ‌شدن این صنعت منوط به ارائه کارا و موثر خدمات مالی به اقتصاد و اقشار مختلف جامعه است».

اسد جفری ادامه داد: «چشم‌انداز صنعت خدمات مالی مبتنی بر چهار رکن است. این ارکان عبارتند از: شناسایی نقاط ضعف‌ صنعت خدمات مالی ایران، بررسی نقش مورد انتظار از صنعت خدمات مالی،تنظیم چشم‌انداز صنعت خدمات مالی در راستای اسناد بالادستی و بررسی انتظارات موسسات بین‌المللی».

این کارشناس حوزه بانکی، در رکن اول سه سطح حاکمیت، بانک‌ها و مشتریان را مورد تاکید قرار داده و پایین بودن سطح دسترسی به خدمات مالی، بالا بودن نسبت مطالبات غیرجاری و ضرورت پایبندی به بانکداری اسلامی را از جمله مهمترین چالش‌ها در سطح حاکمیت دانست.

 در سطح بانک‌ها نیز به این نکته اشاره کرد که: «عدم دسترسی به منابع ارزی بین‌المللی به دلیل تحریم، اثرگذاری تحریم بر وصول مطالبات ارزی و به‌روز نبودن تکنولوژی از مهمترین دغدغه‌های این بخش محسوب می‌شود. همچنین، دسترسی محدود به اعتبارات بانکی (به‌خصوص برای مشتریان خرد و بنگاه‌های کوچک و متوسط)، بالا بودن نرخ‌های موثر اعتبارات بانکی و عدم انطباق خدمات بانکی با نیازها از جمله مهمترین نگرانی‌ها و مشکلات پیش‌روی مشتریان بخش بانکی کشور است».

در ادامه، اسد جفری در رابطه با نقش مورد انتظار از صنعت خدمات مالی بیان کرد: «ارتقای ثبات مالی، ایمن سازی سپرده‌های مشتریان، پشتیبانی از رشد اقتصادی، شمول مالی و ارائه خدمات مالی جهت برقرار کردن توازن بین مخارج و مصارف در طول دوره‌های مختلف زندگی از جمله مهمترین کارکردهایی است که باید صنعت خدمات مالی در کشور به آن جامه عمل بپوشاند».

او گفت: «اسناد بالا دستی دو دسته وظایف و کارکردهای اولیه و ثانویه را برای صنعت خدمات مالی کشور در نظر گرفته است. از جمله وظایف اولیه می‌توان به پشتیبانی از رشد اقتصادی، حفظ ارزش‌های اقتصادی از طریق بانکداری اسلامی و پشتیبانی از اشتغال اشاره کرد. فراهم کردن دسترسی به تأمین‌مالی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و حوزه‌های متمرکز بر شرکت‌های با اندازه کوچک و متوسط، تسهیل صادرات، ارائه کمک‌های مالی مورد نیاز بخش‌های معدن، نفت و گاز، بخشی از وظایف و کارکردهای ثانویه صنعت مالی در راستای تحقق اسناد بالادستی است».

جفری همچنین اشاره کرد: «بررسی انتظارات موسسات فراملیتی فعال در عرصه بین‌المللی از صنعت خدمات مالی کشور و ارائه راهکارهایی جهت تأمین این انتظارات به عنوان یکی از ارکان چشم انداز صنعت مالی در ایران مطرح است که بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد».

از دیدگاه این حاصبنظر حوزه پولی و بانکی،اهداف پروژه چشم‌انداز صنعت خدمات مالی در ایران عبارتند از: پشتیبانی از رشد اقتصادی، استقلال بانک‌مرکزی، ثبات مالی، برقراری حاکمیت شرکتی، تنوع محصولات و ابزارها جهت تأمین نیازهای مشتریان، سامانه‌های پرداخت قابل اعتماد و کم هزینه، حفظ مقام ایران به‌عنوان بزرگترین شبکه بانکی اسلامی با سطح تمکین شفافی از اصول شریعت.

اسد جفری در بخش پایانی سخنرانی خود تأکید کرد که بخش مالی مهمترین قید محدود‌کننده رشد اقتصادی است و اگر به‌طور جدی به آن پرداخته نشود دستیابی به رشدهای اقتصادی هدف‌گذاری‌شده در برنامه‌های اقتصادی سخت خواهد بود. وی با بیان اینکه بخش بانکی هسته صنعت خدمات مالی را تشکیل می‌دهد و باید به سرعت اصلاح بخش بانکی مدنظر قرار گیرد، ادامه داد که فوریت این اصلاحات باید توسط ذی‌نفعان مورد توافق قرار گیرد.

این صاحبنظر حوزه پولی و بانکی به این نکته اشاره کرد که تحقق بخشیدن به چشم‌انداز مورد انتظار صنعت خدمات مالی، هزینه‌ها و منافعی دارد و اگر صنعت مالی می‌خواهد این چشم‌انداز محقق شود باید هزینه‌های آن را بپذیرند.

 

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 



Powered by AtenaHamayesh