ورود کاربر
ایمیل
کلمه عبور
کلمه عبور را فراموش کرده ام  |
 
تاريخ : بيستم و پنجم آبان 1393 ساعت 09:14   |   کد : 158

در جلسه مدیران شرکت‌های IT عنوان شد:
صنعت بانکداری الکترونیک تجلی یک صنعت پویا در کشور است
 اولین جلسه مدیران شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات، به منظور همفکری و مشارکت در برگزاری چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در محل پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شد.

به گزارش دبیرخانه، در ابتدای این جلسه دکتر فرهاد نیلی رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به محورها و اهداف پیشنهادی همایش، توضیحاتی درباره اقدامات و تمهیدات صورت گرفته در برگزاری آن ارائه کرد و به حاضرین پیشنهاد داد تا برای به‌انجام رسیدن هرچه بهتر چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در برگزاری آن مشارکت فعال داشته باشند.

از این رو، مدیران هر یک از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های نوین ارتباطی که در این جلسه حضور داشتند، به ارائه نظرات و پیشنهادات خود درباره محورهای پیشنهادی همایش پرداخته و زمینه‌های مشارکت خود در این همایش را معرفی کردند.

·   همایش به عنوان نقشه راه

محسن قادری مدیر عامل شرکت شاپرک با بیان این مطلب که حجم اطلاعات برنامه ریزی شده جهت ارائه در همایش بسیار زیاد و متنوع است ادامه داد:« ازآنجاییکه این همایش عرصه‌ای است که در آن فعالیتهای صورت گرفته در حوزه بانکداری الکترونیک در کشور مورد نقد و ارزیابی قرار می گیرد می‌توان از آن به عنوان نقشه راهی برای معضلات و چالش‌های موجود در عرصه بانکداری الکترونیک بهره برد».

قادری به بحث امنیت اطلاعات اشاره کرد و گفت:« متاسفانه ما در مبحث امنیت در شبکه بانکداری الکترونیک بسیار عقب هستیم، از این رو بهتر است این همایش را فرصتی بدانیم برای ارائه اقداماتی که تاکنون صورت داده و راهی که هنوز نرفته‌ایم. نگرانی من این است که این همایش تبدیل به فضایی شود که دور هم جمع شویم و از اقداماتی که تاکنون انجام داده‌ایم تعریف و تمجید کنیم. البته این بد نیست به شرط اینکه بیاییم به صورتی انتقادی با نواقص و کمبودهای خود در این عرصه مواجه شویم و آنها را نیز در این عرصه مطرح کنیم».
·         پولهای نوپدید

شهاب جوانمردی، مدیر عامل شرکت فناپ درباره محورهای همایش با اشاره به اهمیت موضوع تجارت الکترونیک و لزوم توسعه زیرساخت‌های پرداخت در کشور ، پیشنهاد داد:« به نظر من می توان دو سه محور مشخص را به محورهای پیشنهادی در همایش اضافه کرد. یکی بحث «پولهای نوپدید» است که باید پیش از نشست یا همایشهای دیگر، در همین همایش بانکداری الکترونیک که توسط پژوهشکده برگزار می‌شود بدان پرداخته شود. بحث دیگر موضوع آینده نگاری صنعت بانکداری الکترونیک در کشور و بررسی جایگاه این صنعت در ایران در مقایسه با سایر کشورها است».

جوانمردی در ادامه گفت:« باید توجه داشته باشیم که حاصل مطالعات آینده‌نگر در ایران بعضا با نتیجه آن در سایر کشورها متفاوت است. «تاکید بر بازار سرمایه» از دیگر نکاتی است که باید در همایش مورد توجه قرار گیرد، چرا که ما کماکان در نقل و انتقال مالی دچار مشکل هستیم و اگر بیشتر به این مسئله توجه نکنیم، در آینده نزدیک دچار مشکل جدی خواهیم شد».

مدیر عامل شرکت فناپ درباره موضوع جذب و ارائه ایده‌های نو در همایش گفت:« پیشنهاد من این است که همایش موضوع جذب ایده‌های نوآورانه را با نظام صنفی رایانه‌ای پیش ببرد چرا که آنها تا به امروز این موضوع را به صورت مبسوطی پیگیری کرده‌ و از تجربه خوبی برخوردارند».

·         ارزیابی آینده‌نگاری‌های پیشین

دکتر مهران محرمیان معلم معاون شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به این نکته که قالب کلی بسیاری از سخنرانی های کلیدی و مقالات در همایش‌های پیشین متمرکز بر بحث آینده نگاری بوده‌است گفت:« نگرانی من این است که با بیان هرساله موضوعات مربوط به آینده‌نگاری به تکرار بیافتیم. چرا که ما سالهای گذشته در مورد اتفاقاتی که باید در آینده رخ دهد صحبت کرده‌ایم و این درحالیست که اکنون وقت آن رسیده که به ارزیابی پیش بینی های خود بپردازیم» .

او در ادامه پیشنهاد داد:« طرح مباحث کلانی چون هوشمندی نظام‌های بانکی و بانکداری باز نشان از توجه همایش به کلان‌روندهای موجود در صنعت بانکداری الکترونیک دارد که امروزه در کل دنیا اتفاق می افتد و این از نقاط قوت محورهای پیشنهادی برای همایش امسال به شمار می‌رود».
·         یادآوری نیازها و مشکلات مشتریان خدمات بانکی

محمدرضا روشن نژاد قائم مقام شرکت آسان‌پرداخت پرشین با بیان این مطلب که در همایش امسال به غیر از سیستم‌های بانکی باید جلب نظر و رضایت مشتریان را مدنظر داشته باشیم درباره محورهای پیشنهادی در همایش چهارم گفت:« هرچند موضوعات ارائه شده، موضوعاتی بسیار جذاب به نظر می‌رسند اما به اعتقاد من این موضوعات بیش از آنکه موضوعاتی اجرائی باشند، نظری و مفهومی هستند. این نگاه نظری منجر به این نکته می شود که رویکردهای کاربردی برای جلب نظر مشتریان چندان در نظر گرفته نشود، چرا که مسئله فرهنگ‌سازی نیز از جمله مسائلی است که باید در برگزاری این همایش مدنظر قرارگیرد».

روشن نژاد با اشاره به این نکته که نظم فعلی در برگزاری همایش نشان‌دهنده مدیریت خوب همایش در سالهای گذشته بوده است، درباره محورهای پیشنهادی در همایش گفت:« به نظر من دو مسئله اتوماسیون و سیستم پرداخت‌های خرد از جمله مسائلی است که باید در این همایش به صورتی ویژه مورد توجه قرار گیرند».
·         توجه به کارتهای اعتباری و پرداخت‌های فرامرزی

مسیح قائمیان مدیر عامل شرکت توسعه و نوآوری شهر با بیان این مطلب که محورهای پیشنهادی در همایش بسیار دقیق و حرفه‌ای طراحی شده اند پیشنهاد داد:« به نظر من دو نکته باید در محورهای همایش مورد توجه قرار گیرند. یکی بحث مربوط به کارتهای اعتباری است و دیگری پرداختهای فرامرزی، در بحث مربوط به کارتهای اعتباری، مسئله اعتبار سنجی از جمله مباحث خیلی جدی در این مسیر به‌شمار می‌رود که تا کنون در کشور مغفول مانده ‌است».

مدیرعامل شرکت توسعه و نوآوری شهر درباره مسئله پرداختهای فرامرزی گفت:« با توجه به جایگاه صنعت بانکداری الکترونیک در مقایسه با سایر صنایع در ایران باید درباره مسئله پرداخت‌های فرامرزی فکری اساسی کرد.  تجربه طراحی شبکه شتاب نشان داده که ما از قابلیت طراحی و اجرای چنین نرم‌افزارهایی برخوردارهستیم، از این رو  به غیر از برنامه‌هایی که باید برای دوران عبور از تحریم‌ها تدوین کنیم، لازم‌است تا ابزاری طراحی شود تا بتواند مشکل پرداخت‌های فرامزی ما را حل کند». 
·         ارزیابی جایگاه خود در عرصه جهانی

فرهاد فائز معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک به لزوم ارزیابی خدمات بانکداری الکترونیک در ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان اشاره کرد و ادامه داد: «حقیقت این است که ما هنوز نمی دانیم در مقایسه با شاخص‌های جهانی در چه جایگاهی قرار داریم. مراجع بین المللی هر چند وقت یکبار رتبه‌هایی اعلام می کنند اما ما خود خوب می دانیم که این رتبه‌ها با توجه به جهت‌گیری های سیاسی موجود تعیین می ‌شوند و با واقعیت موجود انطباق ندارند. از این روست که ما باید خود در این جهت دست به کار شده و جایگاه واقعی خود در عرصه جهانی را ارزیابی کنیم».

فائز با اشاره به مسئله کارمزدهای بانکی ادامه داد: «به نظر من باید چالش کارمزدهای بانکی که در همین مدت اخیر بسیار مسئله ساز بوده در محورهای همایش مورد توجه قرار گیرد و بر این نکته تاکید شود که چرا چنین مسئله‌ای که در تمامی دنیا امری طبیعی به نظر می‌رسد در کشور ما با چنین حرف و حدیث‌هایی مواجه شده‌است».
·         برنامه‌ریزی برای دوران پس از تحریم

صادق فرامرزی مدیر عامل شرکت ایران‌کیش محورهای پیشنهادی برای طرح در همایش را سازنده ارزیابی کرد و ادامه داد:« به نظر من مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، راهکارهای پیشنهادی نظام بانکی برای مواجهه با دوران پس از تحریم است. باید ببینیم که نظام بانکی ما تا چه اندازه آماده مواجهه با یک وضعیت تازه است».

فرامرزی همچنین تاکید کرد:« من هم مثل بسیاری از دوستان معتقدم که بحث مربوط به کارمزدهای بانکی و همچنین کارت‌های اعتباری از جمله مباحث بسیار مهمی است که باید در همایش به آن توجه ویژه‌ای صورت گیرد».
·         ارائه خدمات و مدیریت آن

فردوس باقری معاون امور مشتریان شرکت توسن با اشاره به اهمیت ارائه خدمات در عرصه بانکداری الکترونیک گفت: « نکته‌ای که باید در محورهای همایش بیشتر مورد توجه قرار گیرد، مسئله خدمات و چگونگی مدیریت آنها در حوزه فناوری ارتباطات است. اگر قرار است به رتبه بندی خود در این عرصه بپردازیم باید این کار با معیارهای مشخصی انجام گیرد که می توان در این همایش درباره آنها به بحث و گفتگو پرداخت».

باقری با بیان این مطلب که محورهای همایش به صورت جامعی به موضوعات مطرح در حوزه بانکداری الکترونیک پرداخته‌اند درباره پیشنهاد خود توضیح داد: «چالش اصلی درباره موضع خدمت رسانی مربوط به چرخه ناقص و منقطع پرداخت در بخش‌های دولتی است. به نظر من باید در این حوزه کمی عملیاتی تر فکر کنیم. مثلا به این نکته توجه کنیم که اساسا چرا مردم برای کامل کردن چرخه پرداخت خود باید به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند. جالب اینجاست که در بعضی از مواقع مراجعین پس از حضور در دفاتر پیشخوان نیازمند حضور در شعب بانکی هستند و این خود نارضایتی بسیاری از مشتریان را به همراه خواهد داشت».
·         چالش امنیت اطلاعات

فرزانه رحیم زاده مشاور تبلیغاتی شرکت مبنا کارت آریا چالش امنیت اطلاعات را مهمترین مسئله موجود در عرصه بانکداری الکترونیک عنوان کرد و ادامه داد: «مسئله امنیت اطلاعات در شبکه بانکداری الکترونیک موضوعی است که بهتر است در همایش امسال به صورت ویژه‌ای بدان پرداخته شود».
·         استقبال از عرصه‌های جدید

علیرضا طلوع مدیرعامل شرکت جیرینگ با بیان این مطلب که این همایش فرصت مناسبی برای جمع‌آوری ایده‌های نوین در صنعت بانکداری الکترونیک کشور است اشاره کرد، شبکه بانکی کشور باید از طرح چنین مباحثی در کشور استقبال کند.

او با بیان این نکته که باید از ابزارهای جدید در عرصه بانکداری الکترونیک استقبال کرد ادامه داد: «برای باز شدن فضا در حوزه بانکداری نوین باید الزامات امنیتی و همچنین استانداردهای قانونی وجود داشته باشد که همه بدانند بر چه اساسی باید عمل کنند. موانع موجود در مقررات جاری و عدم اصلاح به‌موقع آنها، نهایتا به ضرر کاربر منجر خواهد شد».
·         وعده‌ها و ضمانت اجرایی

مسعود آتشی مدیرعامل شرکت گسترش فناوری‌های نوین کشاورز درباره محورهای همایش گفت:« به اعتقاد من با توجه به کلیت مباحث پیشنهادی برای محورهای همایش بهتر است که موضوعات محدودتر شده و حول دو یا سه کلیدواژه اصلی بازتعریف شوند». آتشی درباره موضوعاتی که می‌توانند در همایش مورد توجه قرار گیرند گفت: «باید بحث کامزدها را خیلی جدی بگیریم و در نشستهای مختلف درباره آنها صحبت کنیم. همچنین این همایش فرصت مناسبی برای بررسی این نکته است که صنعت بانکداری از چه جایگاهی در مجموعه صنعتIT کشور برخوردار است».

او در ادامه گفت:« اگر قرار است تعاملی با دنیا صورت گیرد، باید ببینیم که در تعامل با نظام بانکی جهانی در چه جایگاهی قرار داریم و آیا اساسا برای ایجاد چنین تعاملی از آمادگی لازم برخوردار هستیم یا خیر؟»

آتشی بر این نکته تاکید کرد که وقتی قرار به برگزاری سالانه این همایش می شود بحث ضمانت اجرایی وعده‌های مطرح شده در همایش بسیار مهم است و نباید به فراموشی سپرده شود».

 

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 



Powered by AtenaHamayesh