باسمهتعالی
بیانیهی هیات داوران اولین دورهی جشنوارهی دکتر نوربخش
حمد و سپاس خداوند بزرگ را که توفیق داد با برگزاری دومین همایش بانکداری الکترونیک، شاهد تجلی اراده و عزم عمومی سیستم بانکی کشور برای ارتقاء همه جانبه و مستمر در خدمات بانکی باشیم.
پیمودن مسیر برگزاری این همایش و همراهی و همگامی تمامی افراد و سازمانهای موثر در صنعت بانکی کشور نقطة عطفی به شمار میرود که امید است تداوم آن خیر و برکات فراوانی برای این صنعت و در نهایت مردم عزیز کشور به دنبال داشته باشد. بی شک نقش موثر این اجتماعات در همسو شدن اندیشهها و رویدادهای مهم در صنعت بانکداری بر کسی پوشیده نیست و تلاش متولیان بر این بوده که هر سال گامی جدید در جهت افزایش اثر این همایش برداشته شود.
با توجه به حرکت شتابان و پرسرعت در ظهور فنآوریهای نوین بانکی، همگام شدن با این روند ضمن حفظ اقتضائات خاص شبکهی بانکی کشور نیاز به اندیشههای نو دارد. نوآوری به عنوان پایة اصلی برای شکلدهی به روند رو به رشد سیستم بانکی در مسیر پیش رو، نقشی محوری و غیر قابل انکار در این صنعت دارد. لذا پژوهشکده پولی و بانکی به نمایندگی از بانک مرکزی ج.ا.ا. درصدد برآمده است تا به عنوان بزرگداشت دکتر نوربخش، در اقدامی جدید با حمایت از طرحهای نوآورانه در صنعت بانکی، پرچم افراشته شده توسط این بزرگمرد را برپا نگاه دارد; مدیری خردمند که با ایفای نقش محوری در برپایی بانکداری الکترونیک، بستر بسیار مناسبی برای ظهور انواع نوآوریها در صنعت بانکداری کشور آماده کرد.
توفیق بانکهای کشور در ایجاد موفق چرخهی ایده تا محصول در سالهای اخیر نشان داده است که نظام بانکی نقش ویژهای برای مدیریت نوآوری در کسب و کار خود قائل است. هر چند فعالیتهای ارزشمند انجام شده به آن معنی نیست که وضعیت فعلی به شکل آرمانی خود نزدیک است. در حال حاضر در اکثر بانکهای کشور اثری از نسلهای جدید واحدهای تحقیق و توسعه یعنی مدیریت نوآوری، مدیریت فنآوری و مدیریت راهبردی فنآوری دیده نمیشود. جشنوارهی دکتر نوربخش تلاش دارد تا با ایجاد یک رقابت بانشاط و سالم در فضای رقابتی بانکهای کشور، انگیزهای برای شبکهی بانکی کشور ایجاد کند تا روز به روز بر کیفیت و کمیت نوآوریهای خود بیافزاید و از این راه مزیتهای رقابتی بیشتر و پایدارتری ایجاد کند.
بر همین اساس، هیئت داوران اولین دورهی جشنوارهی زندهیاد دکتر نوربخش با بررسی معیارهای معتبر جهانی، اقدام به تدوین و تنظیم ملاکهای ارزیابی طرحهای نوآورانه کرده و طرحهای رسیده را بر اساس این معیارها در دو مرحله مورد ارزیابی قرار داد و از میان 42 نوآوری رسیده از 14 بانک اقدام به انتخاب 8 نوآوری برتر در سه سطح اول تا سوم نمود.
با توجه به امتیازهای کسب شده، طرحهای برتر با امتیاز نزدیک در یک سطح قرار گرفت و بر این اساس یک طرح حائز رتبهی 1، 5 طرح رتبهی 2 و دو طرح نیز رتبهی 3 را کسب کردند. روش هیات داوران در این انتخاب، مقایسهی طرحهای رسیده بوده است و بر این اساس رتبههای 1 تا 3 هر سال با نوآوریهای ارائه شده در همان سال قابل مقایسه است.
بر این اساس، هیئت داوران، ضمن سپاس از کلیهی بانکهایی که در این جشنواره مشارکت کرده و نوآوریهای خود را به دبیرخانهی جشنواره ارسال کردند لوح یادبودی را برای سپاس از این حضور گرم به بانکهای زیر اهدا میکند:
با سپاس از بانک در شرف تاسیس آینده بابت نوآوری پیشخوان مجازی
با سپاس از بانک تجارت به خاطر نوآوری آسان خرید تجارت
با سپاس از بانک حکمت ایرانیان به خاطر نوآوری کارت اقساط
با سپاس از بانک قرضالحسنهی مهر ایران به خاطر نوآوری کارت اعتباری قرضالحسنهی کارگران
با سپاس از بانک قوامین به خاطر نوآوری ICBA
با سپاس از بانک سینا بابت ازسال طرحهای نوآورانه به دبیرخانهی جشنواره
هیات داوران، نوآوریهای برتر اولین جشنوارهی دکتر نوربخش را به شرح زیر انتخاب و معرفی میکند:
رتبهی 3:
محصول بانکسا از بانک سامان
این محصول به مشتریان بانک سامان اجازه میدهد معاملات سهام را به صورت برخط انجام دهند. بانکسا نام تجاری نرمافزار تخصصی برای مدیریت خرید و فروش آنی سهام است که بانک سامان اقدام به طراحی و عرضهی آن کرده است.
رتبهی 3:
محصول شهاب ملی یا شعب هوشمند الکترونیک بانک ملی ایران
شهاب ملي، شعب تمام الكترونيك و بدون كارمندي هستند كه به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات به مشتريان بانك مي باشند. در اين شعبهها انواع دستگاههاي خودپرداز، خود دريافت ، كيوسك بانكي، صرافي و صدور آني كارت هديه در محيطي كاملاً تخصصي تعبيه شده و به مشتري اين امكان را مي دهد كه بدون حضور پرسنل بانك كليهی خدمات مورد نياز خود را به صورت 24 ساعته به انجام رساند. طراحي مناسب و ايجاد فضاي امن از ويژگي هاي اين شعب است.
رتبهی 2:
بانکداری مجازی بانک پاسارگاد
این محصول مشتریان را قادر میکند خدمات متنوعی در حوزههای زیر را به صور غیرحضوری و از طریق درگاه اینترنت دریافت کنند:
خدمات سپرده
خدمات کارت
خدمات کارت اعتباری
خدمات تسهیلات
خدمات چک
خدمات ارزی
رتبهی 2:
محصول BIB یا Business Internet Banking از بانک توسعهی صادرات
این محصول که بخشی از خدمات بانکداری شرکتی را به مشتریان حقوقی این بانک عرضه میکند با استفاده از توکنهای مولد گذرواژهی یکبار مصرف یا OTP، که در اختیار صاحبان امضای شرکتها قرار داده میشود اشخاص حقوقی را قادر میکند عملیات بانکداری اینترنتی را با هر ترکیب و ترتیبی از امضا که مورد درخواست هیات مدیرهی شرکتها باشد در محیطی امن و مجازی اجرا کنند.
رتبهی 2:
کارت پرداخت قبوض شرکتها از بانک اقتصاد نوین
بانک اقتصاد نوین برای حل مشکل پرداخت قبوض مشتریان حقوقی خود اقدام به ارائهی یک کارت قابل شارژ که فقط برای پرداخت قبوض مشتریان حقوقی استفاده میشود کرده است.
رتبهی 2:
پورتال جامع خدمات الکترونیکی بانکی از بانک کشاورزی
بانک کشاورزی انواع خدمات بانکداری الکترونیک را در این پورتال عرضه کرده است.
رتبهی 2:
بانک پرداخت بانک صادرات ایران
بانک صادرات ایران با ارائهی این محصول، خدمات Direct Debit را در حوزهی داخلی بانک به مشتریان خود ارائه کرده و اجازه میدهد مشتریان برای پرداخت قبوض خود مجوز کلی را صادر کنند و از آن پس مبلغ قبوض به صورت خودکار از حساب آنان کسر شود.
هیات داوران ضمن ادای احترام به کلیهی شرکتکنندگان در اولین دورهی جشنوارهی زندهیاد دکتر نوربخش، سپاس ویژهی خود را تقدیم میکند به دستاندرکاران محصول:
نیوشا، تلفنبانک پارسیان با قابلیت تشخیص گفتار از بانک پارسیان به عنوان رتبهی 1
این محصول با قابلیت تشخیص گفتار، امکان برقراری ارتباط با کاربران تلفنبانک را از طریق زبان طبیعی فراهم میکند.
هیات داوران امیدوار است فرصت ایجاد شده در جشنوارهی دکتر نوربخش برای ارزیابی و انتخاب سالانهی نوآوریهای بانکی به انگیزهای برای توسعهی فعالیتهای پژوهشی و نوآورانه در نظام بانکی کشور تبدیل شود و در سال آتی شاهد حضور کلیهی بانکها و رشد کمی و کیفی نوآوریهای ارائه شده باشیم.