به گزارش دبیرخانه علمی همایش، در این نشست تخصصی، چهار مقاله علمی توسط الهه جاویدپور (کارشناس واحد طرح و برنامه شرکت پرداخت نوین آرین)، سمیه مرادی(کارشناس ارشد تحلیل گر کسب و کار)، امیر عباس زاده سوری (کارشناس ارشد مهندسی فنآوری اطلاعات) و هومن رضوی ارائه شد. ریاست این نشست بر عهده جعفر مرتضویان بود.
در بخش نخست این نشست، الهه جاویدپور مقالهای با موضوع «شناسایی کاربران ناهنجار در سیستم بانکداری الکترونیک با بکارگیری سیستم عصبی-فازی تطبیقی» ارائه داد. او در این مقاله با تأکید بر رشد قابل توجه تقلب در سیستمهای بانکداری با استفاده از نرمافزارهای مخرب،گفت: بسیاری از روشهای موجود برای تشخیص تقلب بدلیل پیشرفت و تنوع روزافزون نفوذ در سیستمهای بانکداری و راهکارهای متقلبانه، در عمل ناکارآمد خواهند بود. لذا، تجزیه و تحلیل سیستمهای تشخیص تقلب و ارائه راهکاری نو در این زمینه، یک ضرورت مهم در دنیای بانکداری است. وی در ادامه هدف اصلی این مقاله را ارائه روشی نوین مبتنی بر تکنیکهای دادهکاوی و هوش مصنوعی برای تشخیص تقلب در سیستم بانکداری الکترونیک عنوان کرد و افزود: سیستم پیشنهادیدر این مقاله با به کارگیری سیستم عصبی فازی تطبیقی -قادر است رفتاری که در دادههای ورودی و خروجی پنهان است را استخراج کند که برای بهبود دادن یادگیری ماشین و افزایش دقت دستهبندی از تکنیک بگینگ استفاده شده است. وی در پایان خاطر نشان کرد: نتایج پیادهسازی و تست سیستم پیشنهادی، عملکرد مناسب سیستم را با دقت بالاتر از ۹۰٪ در مقایسه با روشهای تشخیص تقلب مبتنی بر سیستم ایمنی مصنوعی و شبکههای عصبی مصنوعی در تشخیص تقلب نشان میدهد. لذا افزایش دقت عملکرد سیستم از جمله مزایای سیستم پیشنهادی به شمار میرود.
در بخش دوم نشست، سمیه مرادی با تأکید بر ضرورت وجود سیستم اعتبارسنجی مشتریان، مشکلات رشد مطالبات معوق و لزوم راهاندازی کارتهای اعتباری به ارائه مقالهای تحت عنوان «مدل پویای ارزیابی ریسک اعتباری مشتریان» پرداخت. وی در این مقاله با اشاره به خدمات شرکت مشاوره اعتباری ایران نسبت به رتبهبندی اعتباری اشخاص، گفت: بانکها میتوانند برای سنجش ریسک اعتباری مشتریان خود از دستاوردهای این شرکت استفاده کنند. این در حالی است که با توجه به عدم شفافیت اطلاعات مشتریان در بانکها و همچنین رهنمودهای بال 2 و اعتبارسنجی مشتریان بر مبنای تاریخچه تسهیلاتی، لازم است بانکها علاوه بر یاری گرفتن از نتایج اعتباری این شرکت، به سیستم اعتبارسنجی داخلی خودشان نیز مجهز شوند. وی در ادامه با معرفی مدلی منعطف و چابک با درنظر گرفتن ملاحظات اقتصاد کلان و شاخصهای تسهیلاتی و سپردهای، اظهار داشت: در این مدل از تکنیکهای داده کاوی جهت مدیریت ریسک اعتباری و تخصیص بهینه سرمایه بانکها استفاده شده است و از آنجاییکه این مدل مستقل از شرایط محیطی مانند عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حاکم بر مشتریان بانکی است و در همه شرایط کاربرد دارد، لذا از پویایی لازم برخوردار می باشد. وی در پایان گفت: این تحقیق در کشور ما خصوصا در شرایطی مانند دوران تحریم و پساتحریم از اهمیت کاربردی بالایی برخوردار است و با بهرهمندی از این مدل، کارت اعتباری که یکی از پیشرانهای اقتصادی است و مدتهاست بانکها و مشتریان در انتظار آن هستند، به شیوه جهانی فعال میشود و هویتی فراتر از تسهیلات خرد خواهد یافت.
در بخش سوم نشست، مقالهای با موضوع «ارائه مدلی برای تحقق پول الکترونیکی در ایران با پشتوانه ارائه خدمات الکترونیکی» توسط امیر عباس زاده سوری ارائه شد. وی در این مقاله با تأکید بر گسترش قابل توجه تبادلات مالی به صورت الکترونیکی در سالهای اخیر، گفت: اعتماد بازار الکترونیک ایران به پول الکترونیکی نیازمند پشتوانه واقعی و حقیقی است و چه بسا این امکان وجود دارد که پشتوانه پول الکترونیکی را خدمات الکترونیکی قرار داد. این خدمات میتواند سرویسهای الکترونیکی باشد که به شکل معمول و کاربردی مورد مصرف قرار میگیرد. کارشناس ارشد مهندسی فنآوری اطلاعات، در ادامه پس از تعریف مفاهیم و ویژگیهای پول الکترونیکی به معرفی مدل مورد استفاده در مقاله پرداخت و گفت: مدل پیشنهادی، شبکهای از تأمینکنندگان خدمات الکترونیک را شامل میشود که بطور پویا به توانایی تولید پول الکترونیکی میافزاید. این شبکه از تأمینکنندگان، در کنار یکدیگر علاوه بر جذب اعتماد مشتریان بازار الکترونیک بستری را برای افزایش ارزش پول الکترونیکی فراهم میآورند. وی همچنین در پایان خاطر نشان کرد: به دلیل دارا بودن پشتوانه پول الکترونیکی در مدل پیشنهادی و همچنین به دلیل وجود نظارت و کنترل مرجع رسمی بر حجم پول الکترونیکی خلق شده، همواره این نوع پول دارای تضمین کافی و مناسب است که در خصوص پول مجازی این تضمین به هیچ عنوان وجود ندارد و ریسک حاصل از مالکیت پول مجازی متوجه دارنده آن میشود. علاوه بر این، در مدل پیشنهادی امکان پیگیری پول الکترونیکی فراهم است و منفعت هر بخش به تفکیک بیان شده که البته به دلیل نو بودن پول الکترونیکی در ایران و عدم آشنایی تمام اقشار به آن ممکن است با چالشهایی رو به رو شود.
در بخش پایانی نشست، هومن رضوی به ارائه مقالهای تحت عنوان «تحلیل هزینه-فایده استفاده از خودپردازهای غیرنقد در شبکه بانکداری الکترونیک ایران» پرداخت. وی در این مقاله بر فراگیری پوشش شبکه خودپرداز بانکی برای رفع نیازهای مردم در انجام تراکنشها به صورت الکترونیکی و عدم مراجعه به شعب اشاره نمود و گفت: هدف از این مقاله، تحلیل هزینه- فایده استفاده از خودپردازهای غیرنقد در شبکه بانکداری الکترونیک ایران است. در این تحلیل وضعیت تراکنشهای شبکه خودپردازها از سه بعد کارکرد، مکان و زمان مورد بررسی قرار گرفته است که محور اول شامل بررسی پتانسیل موجود در شبکه خودپردازهای بانک نمونه و تحلیل بار روی خودپردازهای پرتراکنش است. محور دوم بررسی مشتریان بانک و تمرکز بر روی مشتریان خاص است که نیازمند خدماتی خاص هستن. محور سوم بررسی امکان ارایه خدمات عمومی جدید بانک مانند کیف پول الکترونیکی، چاپ آنلاین کارت هدیه و خدمات نوین به مشتریان از طریق خودپردازهای غیرنقد است که این امور جذب مشتریان بیشتر برای بانک را به همراه دارد که خود موجب افزایش درآمد بانکی خواهد شد. محور چهارم نیز پیشنهاد یک معماری برای اتصال سوییچ خودپردازهای غیرنقد به شبکه فعلی با کمترین هزینه و تغییرات در توپولوژی شبکه است. نویسنده مقاله در پایان پس از بیان تحلیلی از میزان کارکرد و نوع تراکنشها در بانک نمونه، اذعان داشت: شبکه خودپرداز بانکی به عنوان زیرساختی جهت ارایه خدمات از لحاظ کمی از رشد خوبی برخوردار است اما توجه به کیفیت در کنار کمیت موضوع مهم و قابل توجهی است که اضافه نمودن خودپردازهای غیرنقد در کنار خودپردازهای پرکار به شبکه موجود با توجه به نتایج به دست آمده میتواند رشد کیفی مناسبی را نتیجه دهد.