ورود کاربر
ایمیل
کلمه عبور
کلمه عبور را فراموش کرده ام  |
 

گشودن دریچه گفت و گو

درباره مسائل و مشکلات شبکه بانکی و مالی کشور

 

 دکتر فرهاد نیلی، رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دبیر "دومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام­های پرداخت" که در روزهای 26 و 27 دی­ماه سال جاری در تهران برگزار می­شود، در گفت و گو با ستاد خبری این همایش اعلام کرد: برگزاری اولین همایش بانکداری الکترونیک و نظام­های پرداخت باعث شد تا متولیان امور بانکی و مالی، صاحب­نظران این حوزه و شرکت­های متخصص و همکار این بخش در فضایی تخصصی و حرفه­ای و در عین حال صمیمی با هم گفت وگو و تبادل نظر کنند.

 

وی افزود: با برگزاری اولین همایش برخی انتظاراتی که دراین حوزه وجود داشت برآورده شد و ما در گام دوم و دومین همایش به دنبال تحقق اهداف دیگری هستیم که بر اساس برنامه کلی همایش مورد نظرمان بوده است. وی افزود: مهم­ترین هدف این همایش، آشنایی جامعه بانکی کشور با تحولات جدید در حوزه بانکداری الکترونیک و یکسان­سازی تعاریف این حوزه و معرفی الگوها و زیر­ساخت­های ملّی و بین­المللی بانکداری الکترونیک و نظام­های پرداخت است و مدیران ارشد و میانی بانک­ها و موسسات مالی و اعتباری، کارشناسان حوزه بانکداری الکترونیک و سایر علاقمندان این حوزه، مخاطبان این همایش را تشکیل می­دهند.

 

دبیر این همایش تاکید کرد: ما در همایش اول موفق شدیم بخشی از ذینفعان وکسانی را که مرتبط باموضوع همایش بودند در کنار یکدیگر گردآوریم و این موضوع اتفاق خوبی برای شبکه بانکی و مالی کشور و باز شدن باب گفت و گو و تعامل در این زمینه بود. در همین راستا در نظر داریم در دومین همایش مسائل خاص­تری را نسبت به موضوعات همایش اول مطرح کنیم و در طول دو روز برگزاری آن موضوعاتی در زمینه بانکداری آینده، بانکداری هوشمند، بانکداری نزدیک، بانکداری مجازی و داده­کاوی وهوش تجاری را مطرح و مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی ضمن تاکید بر اهمیت گفت و گوهای پیشین و بحث و تبادل نظرهای کارشناسی قبل از برگزاری رویداد تخصصی مانند این همایش گفت: ما اعتقاد داریم که بحث­های تخصصی و دامنه­داری مانند آنچه در دو روز برگزاری این همایش مطرح می­شود، نیاز به بحث­های کارشناسی دارد که باید قبلا بین شرکت­کنندگان و مخاطبان همایش صورت گرفته باشد و در واقع همایش، محلی برای نتیجه­گیری از بحث­ها و یا حداقل تعیین خط و مش­هایی برای ادامه کار باشد.  معنای این حرف آن است که هر تصمیم­گیری نیازمند یک پیشینه کارشناسی و در واقع تصمیم­سازی است تا بتواند در مرحله اجرا به موفقیت دست یابد. ما و مجموعه برگزارکنندگان همایش، این گردهمایی بزرگ در خانواده شبه بانکی و مالی را تنها یک جشن نمی­بینیم تا با دید و بازدید بین میهمانان بگذرد، بلکه ضمن ایجاد فضایی مناسب، عاطفی و صمیمی، تلاش می­کنیم این دو روز را هم مانند ساعات کار رسمی با برنامه و هدف به انجام برسانیم و خوشبختانه با حضور صمیمانه و مسئولانه همکاران ما این اتفاق شایسته در سال گذشته و در اولین همایش بانکداری الکترونیک و نظام­های پرداخت صورت گرفت.

مشاور رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تایید کرد: یک وجه مهم چنین نشست­هایی که درقالب یک همایش برگزار می­شود، ایجاد فضا و زمینه همکاری بیشتر بین اجزای یک سیستم غیر متمرکز، اما با کارکردها و اهدافی واحد است که قرار است در زمینه­ای مانند خدمات مالی و پولی به مردم کشوری بزرگ مانند ایران اسلامی سرویس مناسب و موثر بدهند و چنین امر مهمی نیاز به این نشست­ها و گفت وگو­ها دارد. مثلا  بانک مرکزی، شرکت مخابرات و شرکت­های همکاری که در راه­اندازی و سرویس­دهی سیستم­های شبکه بانکی با همدیگر همکاری دارند، نیاز به چنین نشست­هایی دارند و موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می­کند که این بحث و گفت و گوها در حضور جمعی بالغ بر چندصد نفر صورت می­گیرد و در یک اطاق شیشه­ای که همه ابعاد موضوع در مقابل چشم و نگاه ناظران و شرکت­کنندگان قرار دارد، در خصوص موضوعاتی که بعضاً چالش­برانگیز و محل مناقشه نیز ممکن است باشند، به راحتی و با شفافیت صحبت می­شود. ما به این وجه موضوع و اشتراک کامل همه ذینفعان در بحث­های مربوط به خودشان اعتقاد کامل داریم و می­خواهیم که با انجام و شکل گرفتن چنین فضایی زمینه پاسخ­گویی بیشتر و بهتر به مردم که هدف نهایی سرویس­های این شبکه، هستند بیش از پیش فراهم آید.

در پایان، دبیر همایش بانکداری الکترونیک و نظام­های پرداخت خاطر نشان ساخت که علاقه­مندان به شرکت در بخش­های مختلف این همایش می­توانند اطلاعات مربوطه را از وب سایت آن به نشانی www.conf.mbri.ac.ir/ebps2 دریافت یا با دبیرخانه اجرایی همایش از طریق تلفن­های 2 66596661 تماس حاصل نمایند.