ورود کاربر
ایمیل
کلمه عبور
کلمه عبور را فراموش کرده ام  |
 
تاريخ : هفتم خرداد 1392 ساعت 11:48   |   کد : 179

گزارش مراسم اختتامیه و اعلام برندگان مسابقات برگزارشده در همایش

تقديم تقديرنامه

1.        دکتر عباس میرآخور (مدیر اجرایی سابق ایران در صندوق بین‌المللی پول و استاد مؤسسه INCEIF مالزی) جهت دستاوردهای ایشان در حوزه بانکداری اسلامی

2.       دکتر ولی‌اله سیف (مدیرعامل بانک کارآفرین) جهت دستاوردهای ایشان در حوزه بانکداری اسلامی

3.       اعلام اسامی برندگان مسابقات برگزارشده به شرح زیر

 

 

مسابقه شناسایی و گروه‌بندی مشتریان بانکداری شرکتی

خداوند را سپاس می‌گوییم که همزمان با برگزاری بیست و سومین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با محوریت ثبات اقتصادی و حمایت از تولید، موفق به سنجش توانایی بانک‌های کشور در استفاده از رویکردهای جدید تأمین مالی مانند بانکداری شرکتی شدیم. مسابقه بهترین طرح شناسایی و گروه‌بندی مشتریان شرکتی در میان بانک‌های کشور با هدف ارزیابی دانش و توان بانک‌ها در مواجهه با مشتریان بزرگ صنعتی و تقویت پیوند میان دو بازار پول و سرمایه برگزار گردید. زیرا اولین قدم در خدمت‌رسانی بانک به مشتریان شرکتی، شناخت آنها و طبقه‌بندی آنها متناسب با نیازها و توانایی‌های بانک می‌باشد.

عنوان مسابقه ارائه طرح شناسایی و گروه‌بندی مشتریان شرکتی با درنظرگرفتن شرایط زیر بود:

·  مرزبندی مشخص و کاربردی بین مشتریان خرد و شرکتی به وجود آید.

·  تفکیک مشتریان شرکتی از خرد به سهولت از طریق اطلاعات سیستم‌های بانکی موجود در کشور امکان‌پذیر باشد.

·  پارامترهای گروه‌بندی حداکثر پوشش را در میان اصناف و صنایع کشور داشته باشد.

·  حداقل اصطکاک اجرایی میان بانکداری خرد و شرکتی را در بر داشته باشد.

·  طرح ارائه‌شده به نحوی باشد که در طول زمان کارایی خود را از دست ندهد.

از میان 30 بانک موجود، 6 بانک طرح‌های خود را برای حضور در مسابقه ارائه نمودند که هیئت داوران پس از بررسی طرح‌های ارسالی و ارزیابی میزان تطابق آنها با شرایط مسابقه، ضمن تقدیر و تشکر از بانک‌های شرکت‌کننده و مشاهده سطح فراتر از انتظار مطالعات انجام‌شده در این خصوص در نظام بانکی کشور، نتایج را بدین شرح اعلام نمود:

بهترین طرح شناسایی و گروه‌بندی مشتریان شرکتی در میان بانک‌های کشور

· رتبه اول: بانک توسعه صادرات جناب آقای مهندس بهمن وکیلی

· رتبه دوم: بانک اقتصاد نوین جناب آقای دکتر محمدهاشم بت‌شکن

· رتبه سوم: بانک سپه جناب آقای دکتر رامین پاشایی‌فام

 

در پایان امید است استمرار این گونه مسابقات و ارزیابی‌ها در نظام بانکی کشور منجر به افزایش سطح تعاملات بانک‌ها با مشتریان بزرگ و همچنین افزایش دانش مشتریان صنعتی از خدمات قابل ارائه در بانک‌ها و در نتیجه، تقویت پل ارتباطی میان این دو یا به عبارت دیگر بازار پول و سرمایه گردد.

 

مسابقه شبیه‌سازی دادگاه

هیئت داوران نخستین دوره مسابقات شبیه‌سازی دادگاه، لازم می‌داند از پژوهشکده پولی و بانکی به دلیل ابتکار برگزاری نخستین دوره مسابقات شبیه‌سازی دادگاه در زمینه حقوق بانکی تشکر و قدردانی نماید.

نخستین دوره مسابقات شبیه‌سازی دادگاه که در زمینه تقلب در اعتبارات اسنادی برگزار شد، نشان داد که در زمینه حقوق حاکم بر اعتبارات اسنادی، علی‌رغم پیشرفت‌ها و تحولات اخیر کاستی­هایی در نظام حقوقی و مقرراتی کشور وجود دارد که از بانک مرکزی به عنوان مقام مقررات‌گذار شبکه بانکی انتظار می‌رود نسبت به رفع آنها اقدام نماید.

هیئت داوران در میان گروه­هایی که از دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی در دوره نخست مسابقات شبیه‌سازی دادگاه شرکت نمودند، استعدادهای درخشانی را مشاهده نمود که پرورش آنها و سرمایه‌گذاری بر آنها می­تواند نیروهایی مستعد و کارآمد را در اختیار شبکه بانکی کشور گذارد.

گروه­های شرکت‌کننده از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، به پشتوانه تجربیات ارزشمند خود که به ندرت در کتاب­ها و مقالات حقوقی یافت می­شود، با تلاش  و انگیزه­ای کم‌نظیر در مسابقات شبیه‌سازی شرکت نمودند و رقابت­هایی جذاب و دیدنی را به نمایش گذاشتند.

برقراری ارتباط میان دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی از یک سو و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از سوی دیگر، از جمله اهدافی بود که مسابقات شبیه‌سازی دادگاه در پی تحقق آن بود و این هدف، تا حد زیادی تحقق یافت.

هیئت داوران به این نکته اذعان دارد که به دلیل نوین بودن این تجربه در نظام حقوقی و بانکی ایران، کاستی­هایی در برگزاری این مسابقات وجود داشته است و به همین دلیل از پژوهشکده تقاضا می‌کند که در دوره­های آتی این مسابقات، با توجه به نظرخواهی‌های انجام‌شده از گروه‌های شرکت‌کننده، سطح برگزاری مسابقات ارتقا یابند و کاستی‌های موجود، در حد توان، مرتفع گردند.

هیئت داوران، همچنین به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی که در این دوره از مسابقات شرکت ننموده­‌اند پیشنهاد می­نماید که به منظور ارتقای حقوق بانکی در کشور، نسبت به مشارکت فعال در دوره­های آتی مسابقات شبیه‌سازی دادگاه اقدام نمایند.

در خاتمه هیئت داوران ذکر این نکته را لازم می­داند که گروه­های شرکت‌کننده در مسابقات شبیه‌سازی دادگاه، از نظر امتیازات بسیار به یکدیگر نزدیک بودند وانتخاب گروه­های برتر امری به غایت، دشوار بود. تأکید بر این نکته ضروری است که گروه­های برگزیده با اختلاف امتیاز بسیار اندکی با سایر گروه‌ها انتخاب شده‌اند و بدین ترتیب، حذف گروه­هایی که از راهیابی به مرحله نهایی بازماندند، به معنای نفی دانش و مهارت آنها نمی­باشد.

·  رتبه اول: دانشگاه شهید بهشتی

·  رتبه دوم: بانک اقتصاد نوین

·  رتبه سوم: بانک سپه

·  رتبه چهارم: دانشگاه علوم قضایی

 

مسابقه  انطباق با شریعت در بانکداری بدون ربا و تقدیر از چهره‌های ماندگار

بیانیه اختتامیه: بیش از سه دهه از اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در کشور می‌گذرد و در طول این مدت، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور فعالیت‌های گوناگون و متفاوتی را جهت انطباق فعالیت‌های خود با تعالیم بانکداری اسلامی انجام داده‌اند. با این حال، این فعالیت‌ها کمتر مستند بوده و امکان تحلیل آنها وجود ندارد که این امر، ضرورت بازخوانی این تجارب و تبیین نقاط قوت و ضعف آنها را برجسته می‌نماید.

با توجه به این ضرورت، پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی تصمیم به برگزاری مسابقه‌ای با عنوان: «انطباق با شریعت در بانکداری بدون ربا: ارزیابی و تحلیل تجارب بانک‌های کشور» همزمان با بیست و سومین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی گرفت. هدف از این کار، جمع‌آوری تجارب بانک‌های مختلف در حوزه اجرای بانکداری بدون ربا، تحلیل آنها و انتخاب بهترین تجارب جهت تشویق می‌باشد. در این راستا، طی نامه‌ای از بانک‌های کشور خواسته شد تا با تکمیل فرم‌ مربوط در این مسابقه شرکت نمایند. فرم مذکور در قالب پرسشنامه تنظیم شده و درجه انطباق فعالیت‌های رایج بانکی با بانکداری بدون ربا را، با تأکید بر 10 محور اصلی مورد ارزیابی قرار می‌داد. پس از وصول فرم‌ها از بانک‌ها، کمیته داوران متشکل از ده نفر از کارشناسان و صاحب‌نظران علمی و اجرایی نظام بانکی، مستندات و گزارش‌های واصله را ارزیابی و بانک‌های برتر را در چهار محور معرفی نمودند:

 

محور اول: قراردادهای بانکی و میزان انطباق آن‌ها با فقه اسلامی

یکی از اقدامات مهم در زمینه تأمین انطباق با شریعت در عملکرد بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، سازگاری قراردادها (در بخش جذب سپرده‌ها و ارائه تسهیلات) با فقه و حقوق اسلامی می‌باشد. در این محور:

· رتبه اول: بانک ملی ایران جناب آقای فرشاد حیدری

· رتبه دوم: بانک مسکن جناب آقای قدرت‌اله شریفی

· رتبه سوم (مشترک): بانک تجارت جناب آقای دکتر محمدرضا رنجبرفلاح

· رتبه سوم (مشترک): بانک کشاورزی جناب آقای دکتر محمد طالبی

محور دوم: آموزش بانکداری اسلامی

یکی از موارد مهمی که زمینه ایجاد انطباق با شریعت در عملکرد بانک‌ها و مؤسسات مالی را فراهم می‌آورد، آموزش صحیح موارد مرتبط با بانکداری اسلامی (مانند: قوانین و اصول بانکداری اسلامی، ماهیت عقود مختلف، حقوق و تکالیف بانک و مشتریان در عقود و غیره) می‌باشد. در این محور:

  • رتبه اول: بانک انصار جناب آقای آیت‌اله ابراهیمی

  • رتبه دوم: بانک مسکن جناب آقای قدرت‌اله شریفی

  • رتبه سوم: بانک ملی ایران جناب آقای فرشاد حیدری

محور سوم: تحقیق و توسعه در حوزه بانکداری اسلامی

با توجه به اینکه بسیاری از مباحث در حوزه بانکداری اسلامی جدید می‌باشد، اجرای صحیح این نوع از بانکداری نیازمند انجام تحقیقات و پژوهش‌های لازم در بانک یا مؤسسه مالی می‌باشد. انجام این تحقیقات پیش‌نیاز ارتقای سطح انطباق فعالیت‌های بانک یا مؤسسه اعتباری با شریعت را فراهم می‌سازد. در این محور:

·      رتبه اول: بانک کشاورزی جناب آقای دکتر محمد طالبی

·      رتبه دوم: بانک تجارت جناب آقای دکتر محمدرضا رنجبرفلاح

·      رتبه سوم: بانک رفاه جناب آقای محمدرضا نظری

محور چهارم: رعایت معیارهای اخلاق حرفه‌ای در فعالیت‌های بانکی

توجه به مباحث اخلاق حرفه‌ای در بانک یا مؤسسه مالی، از دیگر مواردی است که بر انطباق فعالیت‌ها با شریعت اثرگذار بوده و منجر می‌شود وجهه بانک یا مؤسسه نزد عموم مردم به عنوان یک بانک اسلامی تقویت گردد. در این محور:

·      رتبه اول: بانک کارآفرین جناب آقای دکتر ولی الله سیف

·      رتبه دوم(مشترک): بانک صنعت و معدن جناب آقای مهندس قربان دانیالی

·      رتبه دوم(مشترک): بانک رفاه جناب آقای محمدرضا نظری

·      رتبه سوم: بانک تجارت جناب آقای دکتر محمدرضا رنجبرفلاح

بانک در شرف تأسیس مهر اقتصاد نیز در محورهای گوناگون، فعالیت‌های شایسته‌ تقدیری داشته و برخی از مستندات این فعالیت‌ها را ارسال نموده بودند؛ اما به دلیل آنکه این رقابت میان بانک‌های کشور بود و هنوز مراحل تبدیل این مؤسسه به بانک به طور کامل انجام نشده است، رتبه‌ای به این مؤسسه اعطا نگردید.

در خاتمه، امید است نظام بانکداری جمهوری اسلامی ایران با نگاهی رو به جلو، موانع انطباق کامل فعالیت‌های بانکی با شریعت را مرتفع ساخته و نظام بانکداری اسلامی را بیش از پیش در عرصه عمل به ظهور برساند.

 

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 



Powered by AtenaHamayesh